Hukuk
Kosesi |
|
Konuk
Yazarlar |
|
|
|
|
Dede
Şinasi Koç
DÜŞKÜNLÜK
GÜNAHI KEBAİR (Büyük günah) 12 dir
1-Kız bozmak.
2-Haksız yere adam öldürmek.
3-Doğru avratını boşamak.
4-Oğlan gezdirmek.
5-Yezid'e kızını vermek ve Yezid karısıyla evlenmek.
6-Yezid'e kuşak açmak.
7-Pirinden dönmek.
8-Rahberinden dönmek.
9-Mürşidinden dönmek.
10-Nikâhlı aile almak.
11-Musahibinden ayrılmak.
12-Boşanmış avrat almak. Ve Hak ceminden dönmek.
Bu sayılanların birinden düşen Muhammed'le Ali'nin gözünden
düşmüş gıbıdır.
Bu günahların birinden düşen kimse on iki yıl yatmak yani
didardan ve cemden mahrum olur. Onun selam, alınmaz didardan
yenmez. Bu müddet sonunda yedi gun dar çek-12 kurbanla
tecdidi iman etmek gerekir.
Abdal ocağı mensupları tarafından icra Talibin bu Siemıer
edilir. Bu sitemleri çeken talip o ocağın malı sayılır.
Ta mensup olduğu ocağın dedesi onu razı edip talibini
geri alabilir. Razı etmediği taktirde bir Hak talep edemez.
MUSAHİP VE KİVRA
Musahip ve kivra yol babında birbirlerine ikrarlıdırlar.
Her ikisi de yedi göbek geçmeyince birbirinden kız alıp
veremezler. Biz hayatımızda bunun mahzurlarını gördük.
Bir müsahip kendi musahibinin kızını oğluna aldı. Adamın
evi yandı, mal ve davarları bütün, dumandan Öldüler. Ve
buna benzer bir çok örnekler verebiliriz. Akli selim olanlar
böyle sakıncalı şeylere tevassul etmezler. Derya sende
çok hikmetler var, selâmeti kenar. Bizce en doğrusu tehlikeden
sakınmak gerek. Yolun ahkâmına riayet etmek gerekir.
Çünkü yol uludur. Yol Mürşid'i aşar. Talipler yolun buyruğuna
uymak zorundadırlar. Allah'dan rahmet. Peygamberden şefaat
ve Hz. Ali'den hidayet dilemiyenlere sözümüz yok. Bu yol
rıza yoludur, zor yolu değildir.
GÖRÜLÜP SORULMA ERKÂNI Musahip olduktan sonra gelecek
yıl görülmesi icap eder. Bu erkânda musahip kavlinin ahkâmının
bir nevidir. Yalnız bu cemaata ikrara bend olmayanlar
giremez. Önceden arz ettiğimiz gibi peyik cemaatin tertip
edileceğini komşulara haber verîr. Cemaat toplanır. On
iki hizmet sahipleri hizmetlerinin başında bulunurlar.
Delil uyarılır. Delilden sonra kur-
banlar tığlanarak tekbir edilir. El suyu gezdirilir. Evvelce
de arz ettiğimiz gibi cem mühürlenir. Önceden musahip
olanlar baş açık yalın ayak Mansur darına dikilir. Sağ
ayağının baş parmağını sol ayağının baş parmağı üzerine
basar. Buna mühürlemek derler. Sağ elini de kalbinin
üzerine basar. Şu tercümanı okur:
Bİsmi Şah - Canu dilden bel bağlayıp Evliya erkânına Hamdu
lillah yine durduk Pirimiz divanına
Çok kusurum var aman elaman zîkr ederek sığınıp gel Canımı
kurban tenimi bu yolda kıldım tercüman.
«Allah eyvallah candan Pirimiz emri fermanına» der şu
ayeti okur: «Bismİllahirrahmanirrahİm, Rabbena zelemna
en-fusena ve in lem tağfîrlena ve terhamna le tekünen
minel haşirin». Bunu müteakip bu tercümanı okur: «Allah
Allah elim erde özüm darda. Yüzüm yerde. Erenlerin darı
Mansu-run'da Muhammed'le Alî dîvanında Hakkın huzurunda
canım kurban tenim tercüman bu fakirden ağrınmış. İncinmiş
can kardeşi varsa dile gelsin bile gelsin hakkını talep
eylesin Allah eyvallah» der durur.
Pir olan zat, darda ki canların hal ve hareketlerini yol
kardeşlerine zararlı olup olmadıklarını ve alacaklı kimse
olup
olmadığını mevcut olan cemaattan sorar. Bu canlardan razı
¦
olup olmadıklarını da sorar. Eğer bu canlardan- İstekli
olan
kimse varsa meydan yerine niyaz edip da'ra durur. Pir
iste
ğinin ne olduğunu sorar. Her İki tarafı dinler Hakim sıfatiy-
!e kesin kararını verir. İkisini barıştırır. Haklı olanın
hakkı
nı alıp hak sahibine verdirir. Şayet bu canlardan istekli
bu
lunmazsa Pir cemaata hitap eder darda olan canlardan razı-
mısıniz? dediğinde cemaat İttifakla «biz razıyız, Hak
erenler
razı olsun» derler.
Pir, ey talip tarikatta herkes özünden sorulur. Ve her
baş kendi sorgusunu verîr. Şimdi sizi sizden soruyorum.
Dilindeki benim, kalbiniz deki sizin Muhammed'le Ali'nin
divanında kendini bil, dal gel doğru söyle İkrar verdiğin
günden bu güne kadar her ne yaptın ise Hakkın divanında
söyle ki Cenabı Hak aff eylesin» der. Eğer talibin bir
suçu varsa doğrusunu söylemesi gerekir. Çünkü önceden
yalan söylemi-yeceğini ikrar etmişti. Gerçek talip verdiği
ikrardan dönemez. Pir talibe «dilli başlısın suçun varsa
söyle» der. Talibin bir suçu
|
|
|
|
|
|
|