Gercek Ilim
Alevi Birlikleri Yayin Organi

AnaiayfaForumYazarlarSiirlerDeyislerArsivTanitimIletisimLinkler
 

Biz Kimiz?
Ilk Kurucular
Alevilik Nedir?
Aleviligin Kurumlari
Guzel Sozler
Hz. Ali'den Ozdeyisler
Kirklar Meclisi

Alevilikte
 

On Iki Imam
Dort Kapi Kirk Makam
On Iki Hizmet
Dedelik Makami
Post Dedesinin Vasiflari
Cem
Musahiplik
Muzik
Dar
Duskunluk
Semah
Dualar
Edebiyat
Kerbela Vakasi
Kerbela ve Takvim
Kerbela Mahser Gunu
Yedi Ulular
Kutsal Gunler
Kurban
Hizir Kulturu
Oruc - Namaz
Cenaze
Nikah
Kadin
Genclik

Hukuk Kosesi
  Aile Birlesimi
Emeklilik
Onemli Linkler
  Alevi Yol
Dr. Ismail Engin
Cem Vakfi
Cem Radyo
Alevi Bektasi Federasyonu
HDF Almanya
Pirsultan.net
Yazarlarimiz
 

Muhiin Cevahir
Zulfikar Yalcinkaya
Ali Sefa
Musa Dikman
Hatice Eldeniz
Haydar Oztoprak
Ali Yakar

Konuk Yazarlar
  Ali Serdar Polat
Murtaza Demir
Ahmet Altan
Ismail Onarli
Mustafa Tosun

Metin Gulbol
Seyyit Miktat Guler
 

Aleviligin Siyasallastirilmasi Ustune
Cemal SENER

Yazarin OzgecmisiUlkemiz iki ay sonra bir genel secimi yasayacak. Ęktidarda 2002'de %34 oy ile meclisin %64 cogunluguna sahip AKP var. AKP siyaset biliminde "siyasal islamci" denilen bir siyasal parti. Buradaki siyasal Ęslam, siyasal Sunnilik olarak anlasilmaktadir.."
AKP, ulkemizde Sunni Ęslami siyasallastirma geleneginden gelen Milli Nizam, Milli Selamet, Refah, Fazilet Partisi geleneginden gelen, bu gelenegi temsil eden bir siyasi parti. Adi gecen partilerden 3'u Anayasa Mahkemesi tarafindan laiklige aykiri siyasal parti oldugu gerekcesi ile 3 defa kapatildi.
AKP ise degisen dunya siyasi konjokturu neticesinde super guc ABD ile anlasip ulkemizde Fazilet Partisi ve Erbakana bir operasyon uygulayarak iktidara getirilen Sunni siyasi Ęslamci bir parti.
Siyasi iktidarlarin mesruluk temeli onceleri gokyuzunde, Tanrida ve kutsal kaynaklarda aranmistir. En eski zamanlardan ve ilkel toplumlardan yakin zamana dek bu anlayis degisik sekillere ve anlayislara burunerek yasamistir.
Teolojik mesruluk denilen bu iktidar biciminin en bilineni Tanri-Kralliklardi. Misir Firavunlari bunun en tipik ornegidir. Hukumdar ayni zamanda yeryuzu tanrisiydi. Zamanla bunun yerini "Tanrinin oglu" anlayisi aldi. Osmanlidaki "Padisahin" ayni zamanda "Halife" olmasi bu anlayisin urunudur.

Tanri Devlet Fikri, Dinin Siyaseti Yonlendirmesidir

Turkiye gibi yaklasik 50 yillik cok partili demokrasi pratigi olan ulkelere bakarsak; bu ulkelerde milli butunlesme tam saglanamamistir. Toplumda insanlar, bir siyasal butunun yani devletin uyesi olma bilincine ulasamamislardir. Nufusun onemli bir bolumu, etnik ve dinsel grup uniteleri halinde kendi iclerine donuk kapali cevrelerde yasiyorlar.
Gelismis modern cogulcu toplumlarda gorulen ortak menfaatler, fikirler, amaclar etrafinda birlesme ve aktif caba gosterme geleneksel toplumlarda zayyiftir. Gelismis toplumlarda bu birlikteligi siyasi parti denilen cagdas orgutlenmeler sagliyor. Siyasi partiler ise; siyaset bilimci Duverger'in genel olarak tanimladigi gibi; "Bir program etrafinda toplanmis, siyasal iktidari elde etmek ya da paylasmak amacini guden, devamli bir orgute sahip kuruluslar." olarak ifade ediliyor.
Burada dikkat edilmesi gereken sey; bir program etrafinda toplanmis, siyasal iktidari elde etmeyi veya koalisyon v.s. kanali ile paylasmayi amaclayan ulke duzeyinde orgutlu modern bir orgutsel yapi. Burada amaclanan goruldugu gibi teokratik esaslara yani , dinsel, mezhepsel, Tanri devlet, Tanrinin oglu, halifesi vs. degil .Burada amaclanan; irksal, kabilesel, feodal vs. birlikteligine dayanan bir programda degil. Burada amaclanan cagdas dunyanin cagdas insaninin toplumsal gereksinmelerine hitap eden siyasal bir programdir.
Cagimizda siyaset biliminin, cagdas siyasal sistemlerin, siyasal partilerin genel esaslari itibariyle geldigi nokta yaklasik burasidir. Dunya ustunde cagdas siyasal partiler kanali ile siyasal sistemlerini yuruten 300 yili askin tarihi tecrubeden sozetmek olasidir.

Cok Partili Demokrasimiz Genc Sayilir

Bizde ise, cok partili sistem yaklasik 50 yillik bir gecmise sahiptir. Bu dunya olcegi dusunuldugunde kisa sayilabilecek bir zamandir. Ama yine de Ęslam cografyasi dusunuldugunde cok onemli bir gelismedir.
Gunumuz dunyasinda cagdas ulke, kelimenin tam anlami ile cok partili demokrasi ile yonetilen ulkedir. Ulkemiz teokratik yonetim sistemi ile baglarini koparip cagdas demokrasi ile yonetilmek icin son 200 yildir mucale vermektedir. Bunu onemli olcude de 1. TBMM'nin kurulmasi ve Mustafa Kemal Ataturk onderliginde laik cumhuriyeti ve demokrasiyi kurarak gerceklestirmistir.
1. TBMM'den once ulkemizi Allah adina Halife-Padisahlar yonetiyorlardi. Devlet ise adeta Tanri-Devletti. 1.TBMM'den sonra ulkemiz cagdas dunyada oldugu gibi vatandaslarinin sectigi temsilciler tarafindan yonetilmektedir. Elbette zaman zaman teokratik yonetim ozlemcileri orgutlenip yine Allah adina devleti yonetmeye kalkmaktadirlar. Ulkemizdeki Sunni Ęslami anlayistaki siyasi partiler bu amacla kurulmuslardir. Bu gelenegi tekrar sahneye surmektedirler.
Demek ki; dini siyasette kullanmak, dini esaslara dayali siyasi parti kurmak, dini kullanarak siyaset yapmak, dini siyasette kullanarak siyasal partilerle pazarlik yapmak cagdas demokrasiye, demokratik degerlere aykiridir. Bu tutuculuktar, teokrasiye ozlemciliktir. Dinin ve mezhebin adi ne olursa olsun dini ve mezhebi siyasete alet etmektir. Bu gericiliktir. Din devleti ozlemciligidir. Bu inanca da insanlarin temiz, saf inancina da saygisizliktir. Temiz dini duygulari siyasal iktidar icin arac olarak kullanmaktirl. Bu yaklasim dine de siyasete de saygisizlik yapmaktir.
Dunyada ve ulkemizde cok partili cagdas demokrasiden once teokrasi odakli bir yonetim vardi. Bugunku din devleti ozlemcileri dini, kurulu siyasal partilerde de kullanmaya calismaktadirlar. Bu ise dinin, inancin siyasallastirilmasidir.

Aleviler Dini Siyasete Alet Etmeli Midir?

Modern siyasal partiler iktidari almak ya da ortak olmak icin toplumun sorunlarini partilerinin programlarina ya da secim bildirgelerine koyarlar? Yoksa halkin inancina hitap ederek onlarin inancini secim bildirgelerinin esasi haline getirmemelidirler. Nasil olursa olsun dinsel tercihleri ya da dinsel aidiyeti one cikarip siyaset yapmak, aday olmak, siyasi partilerden aday yeri istemek, halktan bu argumanlarla oy istemek inanci siyasete alet etmektir. Bu tavir ise cagdas laik demokratik bir tavir degil, din istismarciligidir.
Onumuzdeki secimlerde AKP dinsel argumanlari daha once oldugu gibi sikca kullanarak laik Cumhuriyete meydan okumaktadir. Buna karsi tavir, cagdas demokrasilerin, laik demokrat tavrini, laik Cumhuriyeti savunmaktan gecer.
Turkiye'de yasayan Aleviler'in tavri cagdas siyasal sistem olan demokrasiyi, laik Cumhuriyeti, bu sistemin sacayagi olan Ataturk ilkelerini ve ulus devleti savunmaktadir.
Naksiler, Nurcular, Fethullahcilar gibi bazi Sunni Ęslama inanan gruplar Sunniligi siyasete alet ediyorlar. Dini esaslara dayali devlet kurmak istiyorlar. Bu nedenle secimlerde kullanacak oylarini laik Cumhuriyeti yikmak icin pazarliga cikarmis bulunuyorlar. Oylarini vermek icin siyasi partilerden; milletvekili adayligi, genel mudurluk, bakan musavirligi, danismanlik, bakanlik, mustesarlik vs. gibi makamlar istemektedirler. Bu tavir kisi ya da grup menfaatleri icin Allahi dini, mezhebi siyasete alet etmektir.
Bu yaklasimi cagdas laik demokratik sistemi savunan biri ya da birileri tarafindan savunulmasi dusunulemez. Ama ne yazik ki, bazi Alevi kisi ve kuruluslarda son gunlerde kendilerine verilecek milletvekili adayligina kosut olarak secimlerde oylarini kullanacaklarini soylemektedirler. Kendilerine listelerinde yer vermeyen partiler'e oy vermeyeceklerini aciklamaktadirlar. Hatta secimlerden once; "Aleviler ve Siyaset" isimli toplantilar yaparak kamuoyu olusturmaya calismaktadirlar.
Peki bu tavrin Sunni Ęslami siyasete alet etmekten yontem olarak ne farki var? Bu tavirda Aleviligi siyasallastirmak degil midir? Aleviler secimlerde oylarini siyasi partilerin programlarina gore mi vermelidir? Yoksa Alevi dernek ve vakif baskanlarinin partilerce aday olarak kabul edilmesine gore mi?
Turkiyede 20 milyon Alevinin nufusundan bahsediyoruz. 20 milyon Alevi demek 2 Yunanistan'in nufusu, 3 Bulgaristan'in, 4-5 Ęskandinav ulkesinin nufusu demektir. Alevilerin tek partiye yonelmesi olasi degildir.
Secimlerdeki tavir bir yonu ile ekonomik tercihler ile tayin edicidir. 20 milyon Alevinin ekonomik acidan cikari bir olabilir mi? Holding sahibi Alevi ile asgari ucretle calisan iscinin, irgatin, yoksal koylunun, esnafin, profesorun, askerin, zengin koylunun vs. ekonomik cikari bir olabilir mi? Ekonomik cikari bir olabilirmi ki politik cikari da bir olsun ve secimlerde bir siyasi partinin programina oy versin.

Aleviler, Erbakan'i, Arinc'i Mi? Taklit Etsin

Turkiye'deki Aleviler siyasi bilinc yonunden en geliskin toplumsal kesimimiz kabul edilir. Bu kesim suru degildir. Bu nedenle bazi Alevi temsilcileri kalkip; "bizim isaret ettigimiz partiye oy vermeyen Alevi, insan degildir, Alevi de degildir, duskundur."
Deme hakkina sahip degildir. Bu her seyden once Alevileri suru saymaktir. Alevilerin tercihlerine karsi hakaret etmektir, saygisizlik yapmaktir.
Hem Erbakan'a AKP ye Tayyip Erdogan'a vs. Siyasal Ęslamci diyeceksiniz, dini siyasete alet ediyor diye cok hakli olarak elestireceksiniz. Hem de Alevilerin verecekleri oy ile siyasi partilerle pazarliga oturacaksiniz. Bu konuda olcusuz sozler soyleyeceksiniz. "Bu ne perhiz bu ne lahana tursusu" derler adama. Bu tavirda Aleviligi siyasallastirmak degil midir? Bu tavirda Alevilerin Erbakan'ligina, Tayyip Erdogan'ligina, Bulent Arinc'ligina soyunmak degil midir?
Aleviler siyaset yapmali midir? Elbette yapmalidir. Ama kisisel yetenegi ile, birikimi ile, ozverisi ile yapmalidir. Aleviligi siyasallastirarak degil. Oy verecegi partinin once programi onemlidir. Programda; cagdas dunyanin, cagdas demokrasinin ilkeleri, insanimiza, ulkemize, toplumumuza iliskin projeler varsa, laik Cumhuriyetimizin ve demokrasimizin kazanimlari korunuyorsa ulusumuzun menfaatleri her seyin ustunde ise, vs, vs. o partiye veya partilere oy verir ya da vermezsiniz.
Her Alevi siyaset yapmalidir. Hemde cok aktif yapmalidir. Ama hicbir Alevi, Aleviligi asla siyasallastirmamalidir. Alevilik secim calismalarinin mezesi asla olmamalidir. Alevilige ve siyasete saygili olmanin yolu buradan gecer

 
 
Dedeler
 


Izzettin Dogan

Sinasi Koc

Haydar Samut

Niyazi Bozdogan

Kamber Kutlu

Ismail Aslandogan

Mahmut Doganoglu

Mustafa Aklibasinda

Veliyettin Ulusoy

Dernekler
 

Lubeck Alevi Kultur Burosu
HAMM ve Cevresi Alevi Kultur Birligi
KOLN Haci Bektas Veli Kultur Tanitim Dernegi
HARBURG Alevi Kultur Birligi
Stuttgart Alevi Kultur Merkezi
Hollanda Aleviler Birligi
Viyana Alevi Kultur Dernegi
Bak-Der Igdeli - Hannover

Konsolosluk Bilgileri
  Askerlik
Dogum
Evlilik
Olum
Pasaport
Pembe Kart
Telefon Numaralari
Vatandaslik
Vekalet
Esya Goturme
Vize Bilgileri
Anasayfa - Yazarlar - Siirler - Deyisler - Arsiv - Tanitim - Iletisim - E-mail - Linkler
20.11.2004 tarihinden itibaren : Tasarim: M. Ali Oksuz