Hukuk
Kosesi |
|
Konuk
Yazarlar |
|
|
|
|
EVLİYALAR
SAHİ
Evliyalar Sultan ı Cümle Veliler Serdar ı
Şah'ı Merdan Aliyyül Mürteza Neslinden Gelen
Gözcü Karacaahmet Sultan Hazretleri:
' 'Doksan bin er ile gelince beri,
Bütün karşı varıp Rum'un erleri
Karacaahmet cümlesinin serveri
Elde mâr aslana suvar demişler." (Şevket)
Tarihi kaynaklara ve Velayet nameye göre; Otuz sekizinci
(38) göbekten İmam Zeynal Abidin'e çıkan Gözcü Karacaahmet
Sultan, Horasan Türk beylerinden Seyit Nureddin'in oğludur.
Anası İse; Sultan anadır.
14. yüzyılda Horasan'dan Moğol İstilası sırasında doksan
bin Anadolu erenleriyle birlikte Anadolu'ya (Rum'a) gelmiştir.
Anadolu'ya gelen bu erenler, yerleşik halka ahlak ve tevhid
dini olan Aleviliğin özünü teşkil eden insan saygısının
ve sevgisinin edeble bütünleştiğini, kadın erkek eşitliğini
anlatıyor, Hak, Muhammed, Ali yolunu öğretiyorlardı.
Edebil dergâhının ve cümle erenlerin serveri Ahmet Yesevi
Hazretleri cümle Anadolu erenlerinin başına "Seyyit
Muhammed Hünkâr Hacı Bektaş Veliyi"
-Ya Bektaşi'm;
Artık zaman doldu. Dedelerimiz Muhammed Ali'den bana kadar
gelen mukaddes emanetleri sana teslim etme zamanı gelmiştir.
Diyen o yüce pir Hz. Hünkâr'a emanetleri verip ona:
-Seni Anadolu'ya gönderdiğimiz cümle erenlere "Pir"
olarak gönderiyor, sana 40 yıl müddet veriyoruz, buyurdular.
Seyit Muhammed Hünkâr Bektaş Veli'nin Ruma (Anadolu'ya)
gelişi:
Hz. Hünkâr Anadolu'ya yaklaştığında mânâ aleminden Anadolu
erenlerine: (Esselamünaleykum Anadolu Erenleri ve Kardeşleri)
dedi.
Bu sırada Anadolu Erenleri "Hak, Muhammed, Ali"
hakikatler yolu olan cemde idiler. Bu cemin göz-cüsü de
Karacaahmet Sultan'dı. Hz. Pir Hünkârın selâmı cemde bulunan
ve gözcü Karacaahmet Sultan'ın bacısı olan (Fatma-Nurİye
Kadıncık Ana'ya) malum oldu.
Aynı zamanda Sivrihisar'da meftun Seyit Nurettin'in kızı,.
İdris Hocanın hanımı idi. (Bk. Miratül Makasid s. 183)
Kadıncık Ana; ayağa kalkıp, elini göğsüne koyup üç defa
(Aleykümselam) dedi ve edeb erkân oldu.
-Erenler, kimin selamını alırsın? Ya Kadıncık ana!
- Kadıncık Ana: Anadolu'ya bir er geliyor, sizlere selâm
verdi, onun selâmını aldım dedi.
- Erenler: Dediğin er nereden geliyor?
- Fatma Nuriye Ana: Kendisi Horasan erlerindenolup. Necef
den geliyor dedi.
- Erenler, gelen erin Anadolu'ya girmemesi için
velayet kanatlarımızı birbirine çatalım, yolunu
bağlayalım dediler.
- Hz. Hünkâr. Ruma vardığında yolun bağlanmış
olduğunu görüyor. (Bismillah ve billah mevlânel
azim) diyor ve velayet kuvvetiyle sıçradığında arşın
yüce katına varıyor. EİFı taçla Hünkâr'ı gören
melekler: Merhaba sefa geldin ey Hatemül
Enyiyanın ve şirî Yezdan'ın torunu, dediler.
Hünkâr ordan barışın, dostluğun, Alicenab-ın simgesi oİan
güvercin şeklinde (Sulucakarahöyüke) bir taşın üzerine
konuyor. Bunun üzerine; Anadolu erenleri gözcü Karaca
Ahmet Sultan'a Ruma diyarını bir gözetle, tekle, çiftle
dediklerinde Karaca Ahmet, her mahluk eşiyle birlikte
durur, yalnız Sulucakarahöyük'te bir tek güvercin donuna
girmiş bîr Veli vardır, o yalnız oturuyor. İçlerinden
Hacı Tuğrul'u gidip getirmesi için gönderdiler.
Şahin donuna giren Hacı Tuğrul heybetle Hünkârın üzerine
süzülüp indiğinde Hz. Hünkâr insan şekline girip; Hacı
Tuğrul'u sıktığında ;
- Hacı Tuğrul: Er ere böyle kıyar mı?
- Hz. Pir: Er ere böyle hışımla İner mi? Biz
bansın, dostluğun simgesi olan güvercin donunda
geldik buyurdular.
- Hacı Tuğrul: Hünkâr'a niyaz edip kem bizden
kerem sizden ya pir! Rum erleri sizi davet ederler.
Sizi davet ediyoruz dediğinde, Ruma erenlerinin
çerağlan (kandil, ışık) söndü. Tekrar uyaramadılar.
Topluca Hünkâr'a gitmeye karar verdiler. Huzura
varıp niyaz bend oldular. Hünkâr'dan soyunu,
mürşidini, kimden nasip aldığını sordular.
-Hünkar:
"Horasan erenlerindenim. Aslım Muhammed, Ali soyundan.
Mürşidim Şah Ahmet Yesevi, Meşrebim İmam Musa'yı Kâzım'dandır.
Nasibim Hûda'dan" Hz. Hünkârın bu sözleri üzerine,
erenler delil istediler.
Hz. Hünkâr, Şah Ahmet Yesevi'nin verdiği icazetnameyi
ve Cebrail'in Hz. Muhammet'e getirdiği (yeşil fermanı)
" yeşil desen üzerine beyaz yazı İle Besmele"
yazılıydı. Erenler okudular ve yüce pirin önünde edebi
erkân olup, Hz. Hünkâr'ı pir bilip ikrar verdiler.
Gözcü Karacaahmet Sultan diğer evliyalar gibi oda yazmakla
bitmeyen kerametler gösterip yaşamının büyük kısmı Hünkâr'la
ve hekimlikle geçmiştir. O nedenle şair der ki;
" Karacaahmet ulu Veli
Akıllanır gelen deli
Pirimiz Hünkâr Bektaş Veli
Yeliş Hıdır Abdal Gözcü Karacaahmet"
Cemlerde cezbe gelir ve Ehlibeyte aşın bağlılığı nedeniyle
coşup kendinden geçerdi.
Aşıkların, sadıkların, maşukların, enbiya ve evliyalann
cezbine, coşkusuna kim erişebilir.
Karacaahmet Sultan 1278 yılında Anadolu'ya Yazinin devami
gelmiş olup, Anadolu erlerinin kurdukları (Evliyalar ordusunun)
gözcüsü olduğunu tarihi kaynaklardan direniyoruz. Nitekim
o, yüce Sultan'ın yaşamında ¦\nadoluda ceryan eden bütün
savaşlarda bulunduğu ve Manisa, Afyon Karahisar'da orduyu
yönettiğini yöre halkından öğreniyoruz.
Karacaahmet Sultan'ın makamlarından Afyon'un İhsaniye
ilçesi Gazlıgöl kaplıcaları yakınındaki Karacaahmet köyündeki
türbesinin ihtişamlı bir kubbesi olup bu kubbenin altında
çok sayıda hakka yürüyen evliyalar bulunmaktadır. Buradaki
saduka üzerine yazılmış ayetler gezgin yazarları çok etkilemektedir.
Karacaahmed Sultana duyulan saygı ve sevgi ifadesi olan
şu dizeler mev-oıtıur.
"Edeble gir, makamı Feyz-i Ali'yi Evliyadır bu.
Edeb et, türbegâhı Karacaahmed Sultan'dır bu."
Günümüzden yedi yüz yıl Önce yaşamış ve tarihi pür evlerini
şerefli ve onurlu, kerametler, hayranlıklar dolu olan
bu evliyalar Alevi toplumu tarafından anıları önünde saygı
ile yad edilip makam'ı Ali'leri ziyaret edilip kurbanlar
keserler.
Karacaahmet Sultan'ın Üsküdar'da kendi adıyla anılan mezarlığını
ve türbesini İstanbul ve civardaki şehirlerden o zatın
hayranları, akrabaları akın akın ziyaret ederler.
Osmanlı Sultanlarından Kanuni'nin eşi "Gülfem Hatun
yaptırmış, H. 1283 tarihinde de Matbah'ı Amire memuru
Ziya Bey tamir ettirmiş.
Büyük Veli ve İslam düşünürlerinden olan Karacaahmet Sultan'da
diğer evliyalarımız gibi ruhumuzda Hak, Muhammed, Ali,
Oniki İmam sevgisi oİan , ilahi aşkın sonsuz İzini bırakan
ulularımızdan biriydi. Deryadan bir katre misali yüce
Veli hakkında tarihi kayıtlarımızı bir değişle bağlıyoruz:
Medet Allah dedim çıktım yollara
Yolların bekçisi pir Karacaahmet
Şen deva bulursun cümle dertlere
Lokman hekimsin sen Karacaahmet
Ne büyük saadet senin varlığın
Dillerde söylenir yüce pirliğin
Asâ elde meşhurdur gözcülüğün
Dergâhın gözcüsü er Karacaahmet
Habib der ki hakka laik velisin
Kör olanlar kıymetini ne bilsin
Muhibler pirisin hem desti girsin
Erenler Kâbesi nur Karacaahmet
7.9.94 tarihinde Karacaahmet Sultan türbesin deki CEM
evinin yıkılışı hakkında:
Neden dün Sivas'ta 37, canı yakıp bugünde
milyonlarca Alevinin kutsal ibadethanesi olan Cemevini
yıktılar?
NEDEN Mİ?
İşte bu sorunun yanıtına tarihler şöyle diyor
1- Son veda Haccında Hz. Muhammed'in (Maide
suresinin 3-67. cı ayetleri gereğince,) Kur-an ve Ehl-i
Beyt'in emanet bırakması,
2- Allah ve Resulünün emanetlerine hainlik etme
yin. (Enfal Sr. ayet, 27) Buyrulmasına rağmen bilin
diği veçhile bu iki emanete ne hıyanetliklerin
yapılması.
3- Halife seçim olayı: (İnandık ya Muhammed
dediklerinde; inanmadınız, inanç kalplerinizde değil
dillerinizdedir. Müslüman olduk deyin.) Halife seçim
olayında; zahiren İnandık diyenlerin atağa geçip İsla-
miyeti özünden saptırmak.
4- Fedek Olayı, Cemel Vakası Olayı, Hakem
Olayı, Kerbela Olayı ve günümüze kadar uzanan kat
liamlar, Sivas, K. Maraş, Çorum olaylarının ve
Karacaahmet Sultan Dergâhı'nın Cemevini yıkma
larının kökeninde yatan tek gerçek olay:
Hz. Muhammed'in ve Hz. Ali'nin kurdukları İslam dinini
zikir edilen bütün kıyımlara rağmen sazıyla, sözüyle,
deyişiyle günümüze kadar getiren Alevilerin bir araya
gelmelerini Önlemek içindir.
Miratül Makasid
Hıdır Abdal Sultan, Mehmet Şimşek Aracaahınet Sultan,
Mehmet Yaman Anadolu Evliyaları, Neziha Araş Gönüller
Yıldızı, Hasan Fehmi Kusuni Makalet, Seyit Hüseyin
Hacı Bektaş Veli
Hararet nardadır sacda değildir Keramet baştadır tacda
değildir Her ne arar isen kendinde ara Kudüs'te Mekke'de
Hac'da değildir
Sakın bir kimsenin gönlünü yıkma Gerçek erenlerin sözünden
çıkma Eğer insan isen ölmezsin korkma Aşığı kurt yemez
ucda değildir
|
|
|
|
|
|
|