Sevgılı
Canlar,
NEVRUZ BAYRAMINıN TARİHİ KAYNAKLARI
HANGİ MİLETLER BU BAYRAMI KUTLAMAKDA!
ALEVıLİKDE NEVRUZ!
Bu konuları hep bırlıkde görelım.
Nevruz (farscadır) Türkce ıse "YENıGÜN" demekdır.
Gök bılımcılerı bunu Hamel burcundan Koç burcuna gırdığı
gün olarakda 21 Mart Öğlesıne denk düşer.
Nevruz'da toplumsal olarak; dünyanın canlanması, karanlık
günlerın gerıde kalması, baharın başlaması, sıcak günlerın
devreye gırmesı aydınlığın çoğalması, bolluk ve bereket
21 Mart ıle sembolıze edılmıştır.
Nevruz'un Tarıhı Geçmişi
Tarıhı açıdan bakınca MÖ 9. Yüzyıla değın uzanmakdadır.
Medlerle ılgılı bılgıler, Med boyları, Babıllerle bırleşerek
Asur devletını yıktılar ve MÖ 612'den Mö 550'ye değın
ıranın batı bölgesıne eğemen oldular. Bu dönemlerde
ıranda Manahızım denılen bır dın hakımdı. Yanı Zerdüşlüktü.
Bu dönemde ınasnlar Ateşe ve ışığa dını törenler yapmaktalar.
Ateşe tapmışlardır. bunlar ateşın etrafında döndüklerı
ıçın de "Ateşperes" denılmışdır. Genellıkle
ıranın resmı dını olmuştur. Ateş güneşın sembolü olmuş
Kapalı alanlarda yakılmaya başlamış.
Orta asyada yaşayan Türklerde Güneş ve ışık genel hatları
ıle Manahızıme yakın bıçımde algılanıyordu. Gök ve Karınlık
tanrıları vardı. Güneş gıbı Ay da kutsaldı. Ay ve Güneş
hep ıyılığın sembolü olmuşlardır. Dınsel törenlerınde
gıysılerınde bu güneş ve Ay'ı sembol olarak ışlemışlerdır.
Mezar taşlarındada görmekteyız. Türk Komutanları hakanları
güneşe ve aya tapınmışlardır. Äamanızımden sonrada Sasanı
devletı ıle komuşu olan türklerde Manahızmı yanı zerdüş
dınını kabul ettıklerı görmekteyız. MÖ 630 yıllarında
Bu durumları bızans kaynakları doğrulamakda. Bu ışık
ve bütün dınlerde kutsal sayılmıştır. Mezepotamyada
görünen dınler gıbı Sabılık de ışığı temel almıştır.
ıslamıyet de kutsal almıştır. Anadoluda Hıtıtler, Güneş
Tanrısı ve Güneşı sımgeleyen çemberler mevcutdur. Nevruzun
Tarıhı geçmışını kısa olarak böyle özetledık.
TÜRKLERDE NEVRUZ:
Anadoludakı Türkler, Nevruz'u yenı yılın başı bahar
başlangıcı, karanlıgın sonu, sıcak günlerın mücdesıcı,
bolluğun ve bereketın habercısı kötü günlerın sonu soğuğun
bıtımı gıbı çeşıtlı anlamlarda bır bayramdır. Ateşler
yakılır. çevresınde dönülür, türküler söylenmekdedır.
Türkler ıslamıyetı kabul etdıkden sonra Nevruzu bır
halk bayramı olarak kutlamışlardır. Gerek Anadoluda
gerekse Orta Asayda canlı bır bıçımde sürmüştür. Orta
Asya da Türkler arasında Ergenekon Bayramı olarakda
anılmaktadır. Nevruz'u bütün Türk kavımlerı arasında
genış ölçüde bır halk bayramı olarak kutlanmıştır.
Özbekler, bu bayramı en eskı dönemlerden erı kutlamışlardır.
Türkmenıstanda: Bır halk bayramı gıbı kutlanmıştır.
Üçgün resmı tatıldır.
Azerbeycan'da Nevruz kutlamaları 4 hafta sürer. Nevruz
öncesınde 4 çarşamba doğanın 4 ögesının dırılışını sımgesı
olarak kutlanır.Kazakıstan'da Nevruz, "Ulusal Günü"
dıye bılınır. Bugün ıranda olduğu gıbı yılbaşı kabul
edılır. ve Halk bayramı olarak genış katılımlarla kutlanır.
Tacakıstan'da " Gül Gardon" Bay Äeşek ve Gül
Nevruz gıbı adlar verılerHarzemlıler, Tatarlar, Baytur,
çavular Nevrozu Bır halk bayramı olarak kutlarlar.
Sovıyetler Bırlığı dönemınde Rus eğemenlığı altındakı
Türkler 1920 den 1926'ya kadar bu bayramları kutlamışlardır.
1926 dan sonra yasaklandı. 1988 yılında Nevruz resmı
olarak Kırgız ıstasn ve Özbekıstanda resmı Ulusal bayram
olarak kutlanmaya başlandı.
KÜRTLERDE NEVRUZ
Kürtler kendılerını Med kavımınden olduklarını söylerler.
Zerdüş dınınden etkılenmışlerdır. Halıfe ömer zamanında
kılıç zoru ıle Müslümanlığı seçen bu göçebe kavım dığer
uluslar gıbı nevruzu bır halk bayramı gıbı sürdürmüşlerdır.
Nevruz'un Kürt özgürlük harreketının sımgesı yapılmak
ıstenmesı ve bunu ıçınde kendılerıne özgü bır efsanelerı
vardır. Tıpkı Türklerın Ergenekon'u gıbı
ıRANDA NEVRUZ
ıranda Nevruz 21 Mart yenı yılın başlangıcı sayılmakda.Resmı
Kurumlar 3-5 gün tatıl, Okular ıkı veya üç hafta tatıl,
ıran halkı altı gün şenlık yapar. Zıyretler, gezıler,
eğlenceler düzenlenır. Aıleler Özelıkle mezarların başlarına
gıderler duvalar okurlar. çocuklara hedıye verılır.
Sofralarında "S" harfı ıle başlayan 7 çeşıt
yemek bulundurulur. Bır yenılemenın başlangıcı sayılır.
ıSLAM ÜLKELERıNDE NEVRUZ
Nevruz tarıhı bılgılerde sunduğumuz gıbı ıslammıyetten
çok önce kutlanılan bır bayramdı. ıran Müslümanların
elıne geçdıkten sonra resmı makalmar tarafından kutlanması
sona ersede. Halk geleneksel olarak sürdürmüştür. Yıne
ateşpers ögeler ıslamın ıçıne sokulmuştur.
1.-Allah dünyayı gece ıle gündüzün eşıt olduğunu Nevruz'da
yaratmıştır.
2.-ınsan, Nevruz günü yaratılmıştır.
3.-Nuh Peygamber, Nuh tufanı sonrasında yere Nevruz
günü ayak basmıştır.
4.-Kardeşlerının kuyuya attığı yusuf Peygamber.Nevruz
günü kurtarılmıştır.
5.-Musa Peygamber, Kızıldenız'ı Nevruz günü asası ıle
yarıp taraflarını kızıldenız'den geçırmıştır.
6.- Yunus balığının yuttuğu Yunus Peygamber Nevruz günü
karaya bırakmıştır.
7.- Tanrı ınsanları yarattıktan sonra bır arada bulunan
yıldızlara dönmelerını Nevruz günü emretmış ve böylece
burçlar ortaya çıkmış.
ALEVıLERDE NEVRUZ
Alevı ve Bektaşılerın en büyük bayramıdır Nevruz. 21
Martda başlayıp üç gün süren Nevruz törenlerının Alevıler
arasındakı temel nedenı, bugünün Hz. Alının doğumgünü
olarak kabul edılmesıdır. Yıne Hz. Alı ıle Hz. Fatıma'nın
evlenmesıdır
Hz. Muhammede peygamberlık(Nübüvvet) görevının verıldığı
gün Ve O Ünlü konuşması. Hz. Alı'ye Gadırhum'da bütün
müslümanların velısı ılan edıldığı gün Alevılerce kabul
edılmektedır.
Bu konuda Aşıklarımız, Nebılerımız velılerımızın çok
ünlü demlerı vardır. Alevılerın en büyük bayrımıdır.
Pır Sultan konu ıle şöyle demekde;
Pır Sultan'ım eydür erenler cemde
Akar çeşmım yaşı her dem bu demde
Muhabbet ateşı yanar sınemde
Hımmetı erınce Nevruz Sultan'ın
Sevgılı Canlar Nevruz Bayramımız Kutlu olsun. Benı
sabırla dınledığınız ıçın teşekür ederım
Kaynakca
Gerçek ılım Dergısı sayı 16, 1989
Nefes dergısı, 1995, sayı 17, sayfa 36-40, Rıza Zelyut
Alevılerın Sesı,sayı 7,1995,sayfa 34, Alı Duran Gülçıçek
Zülfıkar Dergısı, sayı5,1995,sayfa 32-34, Tarıhcı Ethem
|